цивилизация 4 мод civ gold
Цивилизация 4 мод civ gold
В этой теме размещен список модов, для упрощения поиска модов для пользователей.
Мододелы которые захотят изменить данные своего мода (или добавить мод, если я его пропустил), отписывайтесь в теме (или просто игроки).
Тип: в трех первых постах темы содержатся списки модов, разделенные по типу.
Усовершенствования Civ/BTS: моды, которые изменяют игру, без добавления нового контента (цивилизаций, юнитов и т.п.). Включают в себя интерфейс-моды, графические моды, изменение механики игры и т.д.
Расширения Civ/BTS: Больше цивилизаций, техники, юнитов и т.д. Может включать усовершенствования.
Полные переработки: Новые игры (в большой или меньшей степени). Фэнтези, исторические, Sci-Fi моды.
Версия:
Требуемая для мода версия игры.
1.xx мод для ванильной Civilization 4, без аддонов.
2.xx мод для Civilization 4 Warlords.
3.xx мод для Civilization 4 Beyond The Sword.
ВНИМАНИЕ: В большинстве случаев моды не будут работать с другими версиями игры.
Язык:
Указывается какие языковые версии мода доступны.
Статус:
В разработке: Мод находится в стадии разработки, и есть рабочие версии, которые можно скачать.
Пауза: Мод доступен для загрузки, но на работа над модом приостановлена.
Заброшен: Мод доступен для загрузки, но на работа над модом приостановлена, отчеты об ошибках не принимаются и ошибки не исправляются.
Закончен: Мод сделан. Все функции реализованы, они полностью работоспособны, ошибки исправлены, никаких патчей не планируется.
Тема на их-фанатиках, по мотивам которой создана эта тема >>> (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=444562)
Название/Ссылка
_Версия_
_Языки_
__Статус___
Развернутое описание модов
Advanced Combat Odds (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=310415)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
UI mod, to give a better overview over the combat calculations
Better BAT AI (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=421897)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Combines BetterAI and BAT (=BUG + Varietas Dilectat)
Better BUG AI (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=354019)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Combines BetterAI and BUG
Blue Marble (http://www.civfanatics.ru/threads/2145-%D0%93%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D0%BC%D0%BE%D0%B4-Blue-Marble)
All versions
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
Графический мод, который заменяет графику местности в игре на реалистичные изображения на основе спутниковых снимков NASA проекта «Blue Marble».
BUG-Mod (http://www.civfanatics.ru/threads/7361-BUG-Mod)
3.00-3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Interface mod
BAT-Mod (http://sourceforge.net/projects/civ4bat/)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
BUG-Mod + BULL-Mod and Varietas Delectat
BULL-Mod (http://sourceforge.net/projects/civ4bull/)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
BUG-Mod with additional features
Dales Combat Mod (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=440557)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Rule mod
Diversica (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=240115)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Пауза
Graphics mod + RevDCM
Diversity (http://forums.civfanatics.com/downloads.php?do=file&id=20409)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
a mod aiming to add greater gameplay and realism to 3.19.
Giant Earth Map Mod (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=276594)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
It’s a giant earth, what else ;)?
Gross National Happiness (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=277516)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Rule mod
High res terrain v.1 (http://forums.civfanatics.com/downloads.php?do=file&id=21277)
3.00-3.19
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
Графический мод, который заменяет графику местности в игре на реалистичные изображения в большом разрешении и имитирует воду из Colonization II.
Improved Graphics (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=293656)
3.
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
Terrain graphics mod
Just Another Religion Mod (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=287058)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
Religion mod (14 religions), also known as JARM
Natural Wonders mod (http://forums.civfanatics.com/downloads.php?do=file&id=19832)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Adds Natural Wonders to the game
Realistic city names (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?p=7591204#post7591204)
3.17, 3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
Map mod
RevolutionDCM (http://www.civfanatics.ru/threads/8163)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
Rule mod
Strategic rivers mod (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=468148)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Navigable rivers!
Unofficial Patch (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=324024)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
Fixes the last BtS errors
Varietas Delectat (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=237192)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Пауза
Graphics mod
War Of Elements (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=343086)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Заброшен
N/A
Название/Ссылка
_Версия_
_Языки_
__Статус___
Развернутое описание модов
50 Civs mod (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=452658)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
Adds 16 civs, 50 civs playable on many maps
A New Dawn (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=444233)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В работе
Loosely based on History in the Making. Feat. extra stone age era, 3rd UU, 2nd UB, Endless. speed, loads of new events, movies, promotions etc.
Cavemen2Cosmos (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=288570)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В работе
N/A
CivFusion (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=250745)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В работе
N/A
Civ Gold (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=304561)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Пауза
N/A
http://pbem.civfanatics.ru/sav/img/favicon.jpg Civilization Universalis (http://www.civfanatics.ru/forums/188-Civilization-Universalis)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png
Заброшен
Список изменений (относительно CU 1.451):
Посольство можно открыть только в стране, находящейся в непосредственной близости от вас. Эта дистанция растет с открытием морских технологий. Все ограничения полностью снимаются с открытием радио.Данное ограничение стимулирует налаживание хороших отношений «у себя дома», т.к. до определенной поры торговля с сильно отдаленными цивилизациями будет затруднена. Право прохода. Облегченная версия открытых границ. Требует меньшего уровня доверия у ИИ для заключения сделки.Особенности:
Не позволяет военным отрядам пересекать границы.
Все мирные отряды могут пересекать границы: рабочие, разведчики, великие люди, транспортные суда не перевозящие военных отрядов.
Позволяет создавать торговые пути.
Торговля рабочими, военной техникой, корпорациями. Здесь все понятно. Можно торговать любыми механическими отрядами, корпорациями и рабочими. Торговлю рабочими в ближайшей ревизии сделаю доступной только если обе стороны используют рабство. Торговля контактами. Как в Civ 3. Можно купить/продать контакт с другой цивилизацией. Требование заключить мир. Доступно только ИИ. Компьютерный соперник может потребовать у вас заключения мира с дружественной ему цивилизацией.
Осадные орудия атакуют только дистанционно (и получают за это опыт. нет, не DCM). В силу этого заметно изменены их характеристики. Осадные орудия, особенно ранние, заметно эффективнее при взятии городов, чем в поле. При этом они по прежнему наносят побочный ущерб. Все осадные орудия требуют дополнительного содержания.
Увеличена дальность передвижения кораблей, дальность обзора для каравелл.
Все не-транспортные (и не гражданские) суда могут бомбардировать города.
Снижена скорость лечения отрядов.
Продвижения «Медик» могут получать только отряды разведки (но для них снижены требования). Сделано до добавления в мод полноценных медиков.
Изменены характеристики некоторых отрядов и продвижений.
Поднят штраф за атаку через реку до 50%.
Conquest (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=460483)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В работе
A mod from within a mod. Starting with the excellent History Rewritten mod, with all its elegant legacy, Conquest adds new features and house rules
Diplomacy (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=298926)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В работе
N/A
Extra (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=234906)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В работе
N/A
History In The Making (http://www.civfanatics.ru/threads/5604-History-in-the-Making)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Заброшен
N/A
History Rewritten (http://forums.civfanatics.com/downloads.php?do=file&id=14855)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В работе
Expanded and Enhanced BTS for Mac and Windows
K-Mod: Far Beyond the Sword (http://forums.civfanatics.com/downloads.php?do=file&id=14855)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В работе
N/A
Late Game Mod (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=282556)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Заброшен
BtS expansion with focus on the modern era
Legends Of Revolutions (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=325253)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Заброшен
N/A
http://pbem.civfanatics.ru/sav/img/favicon.jpg Max Riga Mod (http://www.civfanatics.ru/threads/2973-MaxRigaMod)
3. 1.
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Заброшен
Expansion with focus on cold war.
Merged Mod (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=262206)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Заброшен
N/A
http://pbem.civfanatics.ru/sav/img/favicon.jpg Modern world MOD (http://www.civfanatics.ru/threads/2671-Modern-world-MOD-(Мод-Современный-мир))
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png
Закончен
Mongoose Mod (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=178365)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
N/A
MoreStuffMod (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?p=11465397)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Exactly what the title says
http://pbem.civfanatics.ru/sav/img/favicon.jpg Musa Sayyed (http://www.civfanatics.ru/threads/7251-Musa-Sayyed)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png
Заброшен?
Технологии: 46 новых технологий
Юниты: 73 новых юнитов
Здания: 34 новых сооружений, 5 новых национальных чудес, 31 новых великих чуда
Продвижения по службе: 56 новых продвижений по службе
Ресурсы: 13 новых ресурсов
Улучшения: 2 новых улучшения
Цивилизации: 10 новых цивилизаций
Лидеры: 32 новых лидера
Институты Власти: 16 новых институтов власти
Религии: 5 новых религий
Компоненты:
Varietas Delectat v.7.5
Better A.I. v.0.78c
Revolution DCM
BUG mod
Ethnic Citystyles
ImprovedGraphicsLHs
Neoteric World (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=367727)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Заброшен
N/A
NextWar Tritium (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=298392#)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Next War + RevDCM + most of Gold + extras
Orion’s Grand Inquisition (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=337501)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Expansion with focus on religion
Probably Improved Gameplay Mod (PIG) (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=328283)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Заброшен
N/A
Quot Capita (http://www.civfanatics.ru/threads/7330-Quot-capita)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Заброшен
N/A
http://pbem.civfanatics.ru/sav/img/favicon.jpg Realism Invictus (http://www.civfanatics.ru/threads/9121-Realism-Invictus)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Представляю Вашему вниманию Realism Invictus, совместимую с Beyond the Sword версию мода, ранее известного как Total Realism. Нашему моду уже более 5 лет, и все эти годы шла его постоянная доработка и улучшение.
http://pbem.civfanatics.ru/sav/img/favicon.jpg RedForce.SB (http://www.civfanatics.ru/forums/214-RedForce-SB)
3.00-3.19
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Rise Of Mankind (http://www.civfanatics.ru/threads/7218-%D0%A0%D1%83%D1%81%D0%B8%D1%84%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F-Rise-of-Mankind)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
N/A
Rise Of Mankind 2 (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=243164)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Заброшен
N/A
Special Forces (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=243164)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Adds more to UUs and Modern/Future Era units. and Modern/Future Era UUs
The Resource Mod (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=434154)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
mod only about new resources
Thomas’ War (http://www.civfanatics.ru/threads/6634-Thomas-War)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Заброшен
N/A
http://pbem.civfanatics.ru/sav/img/favicon.jpg Total Realism (http://www.civfanatics.ru/threads/4477-Civ4-Total-Realism)
2.08
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
Отсутствует
http://pbem.civfanatics.ru/sav/img/favicon.jpg Vas Mod (http://www.civfanatics.ru/forums/46-Vas-Mod)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png
В разработке
Vas_Mod 0.6
Это объединение модов Vas_Mod_0.50_alpha4 и RevolutionDCM v2.90
Кроме того, сразу добавлен Red_Force, адаптированный под Vas_Mod.
Чем пришлось пожертвовать при объединении:
«Генеральские» очки за варваров не начисляются, уникальные технологии в деревушках отменены, т.к. cvgamecoredll.dll взята из RevolutionDCM без изменений.
Разрушение построек и своих городов невозможно, т.к. RevolutionDCM заточен под BUG мод, из которого исключен cveventmanager.py, в котором эти возможности были реализованы.
Vincentz Infinite Projects (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=398499)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
N/A
http://pbem.civfanatics.ru/sav/img/favicon.jpg Wars of history (http://www.civfanatics.ru/threads/10705-%D0%BC%D0%BE%D0%B4-wars-of-history)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png http://sbgames.narod.ru/images/english.png
В разработке
Это мод про войны.
1. XML:
Миссионеры теперь имеют strength 1(христианский миссионер strength2, исламский миссионер movement 3, (у всех свои бонусы))
Путешественники могут ходить по горам
1.2 scienceТехнологии: Бионика, Клонирование (все из Next War)
1.3 hammerЗдания: Центр контроля, Фабрика клонов, Дом травника, Аптека, Проект «Эдем»(терраформинг), процесс шпионаж.
1.4 Лидер Гитлер для Германии
1.5 Другое: добавлен русский unitartstyle, 4 artstyle, военные институты власти (civics).
2.1 Vetscreen mod
2.2 Чудеса природы(как в civilization 5)
2.3 Терраформинг и другое
White Lies Black Ops (http://www.civfanatics.ru/threads/7556-White-Lies-Black-Ops)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
N/A
Wolfshanze 1850-1920 Enhancement Mod v2.0 (http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=249129)
3.17
http://sbgames.narod.ru/images/english.png
Закончен
N/A
http://pbem.civfanatics.ru/sav/img/favicon.jpg Имперiя (http://www.civfanatics.ru/threads/7783)
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png
Закончен
Добавлены вулканы и торнадо.
Добавлены Иван Грозный, Ленин, Гитлер, Ричард Львиное Сердце.
Новые артстайлы.
Русский артстайл улучшен.
Много парусного флота и осадных орудий. А также вспомогательные юниты.
И многое другое.
Еще! Забыл предупредить!
Так как мод полумодульный, то грузится долго
http://pbem.civfanatics.ru/sav/img/favicon.jpg Эволюция войны (EoW) (http://www.civfanatics.ru/threads/7211-Эволюция-войны-(EoW))
3.19
http://sbgames.narod.ru/images/rus.png
В разработке
SDK изменения:
Используется ДЛЛмод
Командиры (автор Peter) (Генерала надо водить с воюющим стеком)
Комерческая отдача от технологий (автор Волод)
Утверждение морских границ
Изменение полезности специалистов от технологий
Горный мод (автор NewerMind)
Посадка и рост феатур (лес, джунгли и т.д.)
Штормы и защита от них
Перехват атомных бомбардировщиков истребителями и зенитками
Начисление очков генерала от варваров и для варваров
Tеперь зайти и выйти с непроходимых участков можно только по дорогам
Новые свойства трэйтов и цывиков
Дополнительное содержание юнитов
Убраны потери при округлении производительности города
Возможность выбрать трэйты в начале игры
Переправы
Дополнительный способ управления рабочими
Оптимизация, ускоряющая игру на 28%
Новый ИИ по выбору места для города и застройки города улучшениями
Python изменения:
Навороченый интерфейс
Послушный генератор карт
Появление вулканов
Пойма не исчезает если на ней построить город
Видео заставки для нацчудес
Религия распространяется вместе с поселенцами
XML изменения:
Варвары более агресивны
Старт с 4-мя поселенцами
Дворец разделил на две части и добавил языческий храм
Немного увеличена эфективность специалистов
Переделано дерево технологий
Новые технологии, юниты, ресурсы, улучшения и здания
Новые трэйты и цывики
Увеличена обороноспособность войск в городах (без артиллерии взять город будет очень сложно)
Осадные орудия работают по принцыпу третей цывы
Добавил побочный урон лучникам при нападении
Конные лучники теперь относятся к лучникам а не к конным войскам (небоятся пикинеров)
Увеличил стоимость флота (дольше строятся) и эффективность субмарин
Увеличил стоимость улучшений и сделал эту стоимость одинаковой для всех улучшений
Для строительства железных и магнитных дорог нужны деньги
Из деревушек выходят звери заместь варваров
Более разнообразные артстайлы городов
Масса мелких изменений
Название/Ссылка
_Версия_
_Языки_
__Статус___
Развернутое описание модов
Civilization IV: Downloads
Proceed to the Civ4 Downloads Database
Enter the Civ4 Creation & Customization Forum
Below, you can read an overview about installing, downloading, and creating mods.
Customizing Civilization IV
Civilization IV brought about an unprecedented level of customization, easily earning the role of the most flexible and modification-friendly title in the Civilization series. This is great news for those of you who feel that the core game is lacking or too repetitive, as it means that user-created content can provide new life and enjoyment. From simple modifications that alter the graphics or add a new civilization, to more complex overhauls of the entire game, Civilization IV has seen it all, and below you can find out how to download, install, and create custom content. For more detailed discussion and resources, check out the Creation & Customization forum!
Types of Mods
There is a wide variety of user-created modifications available, briefly explained as follows:
Modpacks: These generally bundle multiple additions together from the following categories, often adding new graphics as well as changing the gameplay. Some focus on a particular timeperiod (e.g. Ancient Rome, the Industrial Revolution), others on the entire length of history (from Stone Age to Future Age), while others still cover a particular theme (fantasy, sci-fi, etc).
Mod components: Less comprehensive that modpacks, these usually contain simple interface or gameplay changes and do not alter the core game as much. Examples include components that keep track of units’ wins and losses and others that add features like immigration, civil wars, and more.
Graphic mods, new units, and new civilizations: This type of content usually modifies the interface or graphics of the game, leaving the mechanics unchanged. Popular mods include things that alter the terrain to make it more Earth-like and ones that create a more user-friendly interface.
Scenarios, maps, and map scripts: Maps are, unsurprisingly, files that allow you to play a game of Civ4 in a premade setting. The most popular ones are Earth maps that place civilizations in historically-accurate locations and mimic reality. Scenarios are like maps, except that they contain preplaced units and cities, may have mod-like rule changes and custom content, and take place over a particular period of time. Map scripts, like the standard map scripts included with the game (Continents, Archipelago, etc.) allow for unique, randomly-generated maps.
Utilities: These are out-of-game tools that make modding or playing the game easier, simplifying the process of, say, installing mods or creating map files.
Keep in mind when downloading mods (explained in the next section) the amount to which you are willing to change the game mechanics. While things like maps and map scripts will not alter the gameplay, modpacks and scenarios can change the game rules dramatically. Experimentation to determine your personal preferences is best!
Downloading Files
All types of mods and content can be downloaded from the Civilization IV File Database, which organizes files by type (scenario, map, mod, etc). Almost all of the files there are ZIPs, a file type that can be opened using a program like 7-Zip, which is free. After finding a file or mod that you would like to use, simply download the ZIP or RAR file to your Desktop. You can then open it to extract the mod’s files from the compressed folder.
Note that mods for Civ4 (without expansions) are not compatible with Warlords (the first expansion) or Beyond the Sword (the second expansion). In fact, mods are not backwards- or forwards-compatible, though they can be converted from one game to another with some work. Also, when downloading mods, be sure that, in addition to the right game, they were created for the right patch level (you can find yours out in-game by selecting Advanced and then About This Build). You can always download the right patch from the Patch & Updates category of the database.
Installing Mods
Nearly all mods can be installed relatively easily, without any technical work. First, navigate to your C:Program FilesFiraxis GamesCivilization4, but NOT to the ../My Documents/My Games/ folder. Then, depending on which game you’re playing, open either directly the mods folder, Warlords, or Beyond the Sword folder. In all three cases, open the MODS subfolder. After you download the mod’s ZIP file, extract the mod’s main folder (almost always named the title of the mod) to this MODS directory.
Once in game, select from the Main Menu Advanced and then Load a Mod. Choose the mod from the list of mods available, and just wait for the game to restart, as it needs to load the changed game files. Then you’re all set! If you encounter problems, read this thread to double-check your procedure.
In some cases, mods will require a non-standard installation. In this event, you can find detailed instructions either from a readme file in the mod’s folder or from the mod’s thread on the forums. Even more lengthy and comprehensive instructions can be seen in the Tutorials & Reference forum.
Creating Your Own Mods
There are various ways of modding Civ4, and each method has its own advantages and disadvantages. Below there are general descriptions of the four major ways to edit and customize Civilization 4, ordered approximately in order of increasing complexity and learning curve.
WorldBuilder
For those of you who played Civ3, the WorldBuilder is much like the out-of-game editor in that it allows you to create maps, place units and cities, edit the “fog of war”, set diplomacy, and other features that are useful in making scenarios and maps. It can be launched only in-game by pressing Control + W when a saved game has been loaded, though it can then create a totally new map. The WorldBuilder is fairly intuitive and the interface remains essentially the same as in Civ4, allowing for individuals to make quick changes or more complex scenarios. You can read more about the WorldBuilder and download a manual in this thread.
XML, or Extensible Markup Language, refers to the format of the game’s data files, which store information regarding things like units’ attributes (strength, movement, hammer cost, etc.), leaders’ characteristics, civilopedia entries, and more. These files are located in the default directory of C:/Program Files/Firaxis Games/Sid Meier’s Civilization 4/Assets/XML and can be opened in a program like Notepad. Simple changes, like giving a unit more movement points or making terrain have a different food yield, can be accomplished with XML, as can more difficult things like creating new civilizations. For more about XML and modding in general, consult this guide to Civ4.
Python
Python refers to the more powerful language that is used by the game to control many things, including the interface, advisor screens, and map generation. Python can be used to create totally new features that are not in the default game. The Python API can be seen here, and a set of tutorials for Python can be read here.
The SDK, or Software Development Kit, allows modders the most direct access to the main Civ4 game files. By downloading and using the SDK, individuals can edit the game’s DLL source code, enabling them to change the game in ways otherwise impossible. Naturally, this is the most challenging form of modding, as it requires a more complex understanding of programming, but you can read an overview and instructions regarding the SDK on the forums.
Modding at CivFanatics
CivFanatics maintains a very vibrant modding community that has even attracted the attention of Firaxis, with some modders having their creations released on expansion packs. Main modding discussion takes place in the Creation & Customization forum, with subforums containing threads for finished files. Numerous mods have their own individual forums in the Project & Mod Development forum as a way to more directly communicate and receive feedback from users. Also, keep an eye out on the homepage here at CivFanatics for updates regarding recent creations!
Additional Information
Credit for much of this overview goes to the many stickies and influential threads in the Creation & Customization forum. That forum serves as a great reference and contains discussion on a much deeper level. If you have any questions, the users there can provide timely answers.